INSPECCIÓ TÈCNICA D’EDIFICIS (ITE)

QUÈ ÉS LA ITE?

La Inspecció Tècnica d’Edificis (ITE) és el mitjà pel qual l’Administració verifica que els edificis es tenen un bon estat de manteniment. El Decret 187/2010, de 23 de novembre, sobre la inspecció tècnica dels edificis d’habitatges (ITE) DOGC 26.11.2010, estableix que hauran de passar una revisió obligatòria tots els edificis d’habitatges plurifamiliars que tinguin més de 45 anys, i els que vagin assolint aquesta antiguitat.

La realització d’una ITE es divideix en tres fases:

Inspecció visual dels elements comuns de l’edifici. Si es detecten deficiències que comportin risc imminent per a les persones, el tècnic ho ha de comunicar immediatament, tant a la propietat com a l’ajuntament, perquè s’adoptin les mesures urgents.

Redacció de l’informe de la inspecció tècnica. Segons les deficiències detectades pot ser necessari la realització d’obres de reparació. Si les deficiències es qualifiquen com a “greus”, caldrà executar les obres de reparació i disposar del consegüent certificat de final d’obres abans de sol·licitar el Certificat d’aptitud.

Certificat d’aptitud, emès per l’Administració.

QUINS EDIFICIS HAN DE PASSAR UNA ITE?

La inspecció tècnica és obligatòria en els següents casos:

– Edificis plurifamiliars d’habitatges de més de 45 anys d’antiguitat.

– Edifici o habitatges de l’edifici que es volen acollir a programes públics de foment de la rehabilitació.

– Si ho determinen els programes o les ordenances locals, que podran contenir previsions més amplies i exigents, com per exemple, estendre la obligació de la inspecció tècnica als edificis unifamiliars.

 

QUAN S’HA DE PASSAR LA ITE?

S’estableixen uns terminis màxims per dur a terme la inspecció, amb el següent calendari:

– Anteriors a 1930: fins al 31.12.2012

– Entre 1931 i 1950: fins al 31.12.2013

– entre 1951 i 1960: fins al 31.12.2014

– Entre 1961 i 1970: fins al 31.12.2015

– A partir de 1971: fins al 31 de desembre de l’any en què l’edifici assoleixi els 45 anys d’antiguitat

QUÈ HAN DE FER ELS PROPIETARIS DELS EDIFICIS D’HABITATGES?

Els propietaris d’habitatges estan obligats a conservar i rehabilitar els immobles per tal de mantenir-los en condicions d’ús efectiu i adequat. En edificis en règim de propietat horitzontal, l’obligació recau en els òrgans de la comunitat de propietaris. La Inspecció Tècnica d’Edificis d’habitatges (ITE) és el document que verifica el compliment d’aquest deure, i la propietat és la responsable d’encarregar-la. En cas de ser necessari, hauran de realitzar les obres de reparació per esmenar les deficiències detectades.

QUALIFICACIÓ GENERAL DE L’EDIFICI SEGONS LES DEFICIÈNCIES DETECTADES

El tècnic redactor de la ITE classifica les deficiències detectades segons el següent varem:

Deficiències molt greus i greus. Deficiències que, per la seva importància, afecten greument l’estabilitat de l’edifici i representen un perill per a la seguretat de les persones. Cal adoptar amb caràcter immediat les mesures de seguretat corresponents.

Deficiències importants. Deficiències que cal esmenar en els terminis indicats.

Deficiències lleus. Deficiències produïdes per manca de conservació. Cal efectuar treballs de manteniment adients per evitar el deteriorament.

Sense deficiències. No s’aprecien deficiències en la inspecció visual. Es continuarà amb les tasques de manteniment habituals.

En cas de detectar-se deficiències greus o molt greus, caldrà realitzar les obres de reparació i disposar del consegüent certificat de final d’obres abans de sol·licitar el Certificat d’aptitud.Si el tècnic detecta situació de risc imminent, deficiències que comportin risc per a les persones, ho comunicarà a la propietat i a l’ajuntament perquè s’adoptin les mesures adients.

PASSOS A SEGUIR

Poseu-nos en contacte amb nosaltres telefònicament (645 74 81 37), via correu electrònic (info@re3.cat) o a través del formulari web. Ens posarem en contacte amb vosaltres per tal que ens faciliteu informació genèrica sobre l’edifici per tal de poder fer-vos arribar un pressupost. Posteriorment caldrà concretar un dia i hora per visitar l’edifici, on serà necessari visitar el màxim nombre possible d’habitatges, amb una atenció especial a aquells que presentin deficiències.

CÈDULES D’HABITABILIAT

QUÈ ÉS LA CÈDULA D’HABITABILITAT?

La cèdula d’habitabilitat, és el document administratiu que acredita que un habitatge reuneix  els mínims de seguretat i salubritat establerts per la llei. Aquestes condicions mínimes actualment estan fixades pel Decret 141/2012, de condicions mínimes d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat (DOGC 2-11-2012), desenvolupant el que la Llei del dret a l’habitatge (Llei 18/2007) defineix com a qualitat d’un habitatge.

QUAN I PER QUÈ ÉS NECESSÀRIA?

La cèdula d’habitabilitat és obligatòria, tots els habitatges han de disposar de cèdula d’habitabilitat vigent. És requisit indispensable quan canvia l’usuari d’un habitatge (per llogar / per vendre), per donar d’alta els subministraments (aigua, llum, gas) i per tramitar la reagrupació familiar.

És un document exclusiu dels habitatges, per tant no disposaran de cèdula d’habitabilitat ni les oficines, ni els estudis, ni els locals i ni els aparcaments.

Té una vigència de 15 anys, passats els quals caldrà renovar-la.

TRAMITACIÓ DE LA CÈDULA PER A SEGONA I SUCCESSIVES OCUPACIONS

La cèdula d’habitabilitat l’atorga la Generalitat de Catalunya basant-se en el certificat d’habitabilitat emès per un tècnic, arquitecte o arquitecte tècnic.

TERMINI DE RESOLUCIÓ

El termini per notificar l’atorgament o la denegació de la cèdula d’habitabilitat és de 30 dies hàbils des de la data de recepció en el Registre de la sol·licitud amb la documentació completa.

PASSOS A SEGUIR 

Poseu-nos en contacte amb nosaltres telefònicament (645748137), via correu electrònic o a través del formulari web. Ens posarem en contacte amb vosaltres per concretar un dia i hora per visitar l’habitatge. 

Un cop realitzada la inspecció, en 24 hores haurem realitzat el certificat de compliment de les condicions d’habitabilitat. Aquest document s’ha d’entregar als serveis de la demarcació territorial del departament de la Generalitat competent en matèria d’habitatge. Posteriorment caldrà efectuar l’abonament de les taxes corresponents.

El document definitiu de la Cèdula d’Habitabilitat serà enviat per la Generalitat al vostre domicili, a no ser que especifiqueu que el voleu recollir presencialment.

DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA

En els casos més habituals no és necessària la presentació de cap tipus de documentació annexa. Només caldrà aportar documentació annexa que permeti comprovar que efectivament l’entitat està destinada a Habitatge quan sigui sol·licitada pel Departament d’Habitatge  (escriptura, nota simple, nota registral, etc).

En cas d’habitatges situats en plantes baixes, plantes entresòl o plantes àtics, així com en els casos en que no aparegui correctament inscrit com a habitatge al Cadastre, podem evitar demores en la tramitació adjuntant a documentació annexa que demostri que es tracta d’un habitatge, i no d’un local o oficina.

Si ens encarregueu la realització de tots els tràmits amb l’administració competent, necessitarem també que ens autoritzeu a la seva realització. A tal efecte, caldrà que signeu la corresponent autorització i aporteu una fotocòpia del vostre DNI.

INFORMES I CERTIFICATS

QUÈ SÓN I EN QUÈ ES DIFERENCIEN?

Un informe és l’exposició per escrit de tot allò observat durant el reconeixement, per part d’un Tècnic, d’un edifici, habitatge, local, etc.

El dictamen suposa un judici, una opinió; és l’opinió escrita i motivada que emet el Tècnic competent sobre el tema sol·licitat pel Client.

El certificat és un document que verifica un fet o circumstància relacionada amb l’edificació i en dóna constància davant de tercers.

LA NOSTRA OFERTA

Realitzem diversos tipus de certificats, informes i dictàmens:

Certificat de solidesa. Aquest certificat s’emet amb la finalitat de garantir que l’edifici o local objecte d’estudi reuneix la solidesa per a l’ús a què és destinat.

Certificat de seguretat i conservació dels elements exteriors de la finca. L’Ordenança dels Usos del Paisatge Urbà, aprovada per l’Ajuntament de Barcelona l’any 1999, estableix l’obligatorietat de tots els edificis de disposar d’aquest certificat. Per realitzar el certificat cal que un tècnic qualificat es desplaci a la finca per tal de fer una inspecció, i més concretament d’aquells elements amb risc de despreniment a la via pública i doni el seu diagnòstic per escrit, tot emetent el certificat visat pel Col·legi Professional corresponent.

Informe sobre humitats existents en zones comunes de la finca o a l’interior dels departaments.

Informe sobre esquerdes i fissures existents en zones comunes de la finca o a l’interior dels departaments

Informe de lesions i patologies constructives d’un edifici senser, o d’un habitatge o local en concret.

Informe de ruïna, en aquells casos en que l’edifici estigui en molt mal estat.

PASSOS A SEGUIR

Poseu-vos en contacte amb nosaltres (telefònicament al 645 74 81 37, via correu electrònic (info@re3.cat) o a través del formulari web) per explicar-nos la situació i el treball a realitzar. Us farem arribar ràpidament un pressupost sense compromís. Un cop acceptat, concretarem un dia per a la realització de la pertinent inspecció, amb la realització de tots els treballs necessaris (presa de mesures, recull de dades tècniques, reportatge fotogràfic, etc.).

QUÈ ÉS LA CERTIFICACIÓ ENERGÈTICA?

La Directiva 2010/31/UE, de 19 de maig, relativa a la eficiència energètica dels edificis, que deroga la Directiva 2002/91/CE, obliga a expedir un certificat d’eficiència energètica pels edificis o unitats d’aquests, que es construeixin, venguin o lloguin. Des de l’1 de juny de 2013, tots els habitatges construïts abans del 2007 hauran de disposar d’aquest certificat (els edificis construïts a partir del 2007 ja se’ls exigia).

La Certificació Energètica és un document que descriu com d’eficaç és un habitatge pel que fa al consum d’energia. És un certificat equiparable a les etiquetes dels electrodomèstics i que aporta informació relativa al consum elèctric o d’aigua, del nivell de soroll.

Si en el cas dels electrodomèstics aquest etiquetat influeix en la presa de decisions sobre la compra d’un electrodomèstic, la Certificació Energètica dels habitatges encara ha de jugar un paper més important en la decisió d’un potencial comprador o llogater; no en va, la factura energètica és una de les més importants al cap de l’any en una llar. No obstant això, no serà obligatori obtenir una qualificació mínima per poder vendre o llogar un immoble.

L’etiqueta haurà d’estar inclosa en tota oferta, promoció o publicitat dirigida a la venta o lloguer d’un habitatge o d’un edifici. Classificarà cada immoble en 7 categories segons el consum energètic, que es s’identificaran amb una lletra (A, B, C, D, E, F i G) i color.

Entre els condicionants que determinen la qualificació d’un habitatge hi trobem els materials de la façana i la seva orientació, el sostre, parets i terra, el tipus i qualitat de les finestres, així com de les seves proteccions solars (persianes, porticons…), el tipus de calefacció i el combustible utilitzat, i la classe dels electrodomèstics existents.

El tècnic redactor del certificat, a més d’analitzar cada habitatge per realitzar la Certificació Energètica, emetrà una sèrie de recomanacions de millora, que permetrien augmentar un mínim d’un nivell en l’escala d’eficiència energètica. Els elements habituals que es podrien reformar per millorar la qualificació són la caldera, les finestres, la il·luminació i l’aïllament.

QUAN I PER QUÈ ÉS NECESSÀRIA?

La Certificació Energètica és obligatòria, tots els habitatges han de disposar de certificació energètica vigent. És requisit indispensable per llogar i per vendre.

Té una validesa de 10 anys, i el seu cost serà a càrrec del propietari de l’immoble, ja sigui venedor o arrendatari. Alhora tindrà també la responsabilitat de renovar-la passat aquest període de vigència.

PASSOS A SEGUIR

Poseu-nos en contacte amb nosaltres telefònicament (645 74 81 37), via correu electrònic o a través del formulari web. Ens posarem en contacte amb vosaltres per concretar un dia i hora per visitar l’habitatge.